Blog > Komentarze do wpisu
CO NA CHLEB ZAMIAST SERA?


Problem z pozoru banalny...ale faktycznie zajmuje on wielu wegetarian, zwłaszcza początkujących.
Polska tradycja kulinarna jest dość banalna, jeśli chodzi o produkty używane do smarowania chleba i robienia kanapek - za luksus uchodzi kanapka z szynką, z serem i pomidorem też ujdzie, oprócz tego jeszcze jajko albo dżem...ale kanapka z samymi warzywami? Kanapka bez masła? Kto to słyszał?;-)
Wszystko to rzecz jasna wiąże się z niedawnym okresem w historii Polski, kiedy mięso uchodziło za najtrudniej zdobywalny towar i największy luksus. W wielu osobach, także młodszych pokutuje pogląd, że "obiad bez mięsa nie jest prawdziwym obiadem" i "bez mięsa nie można się najeść".

Chciałabym dziś zaprezentować kilka alternatyw dla "tradycyjnej" kanapki z szynką.

I. PASTA Z CZERWONEJ FASOLI.

Banalnie prosta a bardzo smaczna, dla tych zwłaszcza, którzy lubią zjeść coś ostrego.
Czerwoną fasolę (namoczoną na noc i ugotowaną lub z puszki) umieszczamy w rondelku i włączamy gaz. Pod wpływem ciepła zacznie mięknąć, a my rozgniatamy ją widelcem na papkę stale mieszając. Można dodać trochę wody, ale nie za dużo - to ma być pasta, która samoczynnie będzie się trzymać kanapki, a nie sos.
Papkę można zmiksować, po czym należy ją doprawić - solą, pieprzem, łychą musztardy, można też dodać podsmażoną uprzednio cebulkę.

II. HUMMUS Z GROCHU.

Groch - połówki namaczamy na noc ( 6 godzin starczy) i gotujemy do stanu, kiedy zaczyna się rozpadać. Miksujemy na gęstą masę, dodajemy oliwy ( dobra jest z ostrą papryką), solimy, wyciskamy sok z połowy cytryny, znowu miksujemy.
Powstaje ostro-kwaśne grochowe pure, które można jeść jako pastę, jak i samodzielnie.

III. PASTA Z CZERWONEJ SOCZEWICY.

Soczewica jest jedynym strączkowcem, który nie wymaga uprzedniego namaczania, co jest niewątpliwą zaletą. Wystarczy suche ziarno wsypać do gara, dolać wody i gotować około 40 minut, aż zacznie się rozpadać.
czerwona soczewica, zwana też pomarańczową, świetnie nadaje się na pastę do kanapek.
Ugotowaną miksujemy, solimy, dodajemy łyżkę oliwy ) dla lepszej smarowności) i wybrane przyprawy. Możemy zrobić coś w rodzaju hummusu, jeśli wciśniemy cytrynę. Możemy mieć pastę soczewicowo-pomidorową, jeśli dodamy przecieru pomidorowego. Można też dorzucić podsmażone pieczarki i przyprawę meksykańską - powstanie pikantna pasta.

Wszystkie powyższe pasty robi się łatwo i dość szybko ( trzeba się tylko zaopatrzyć w strączkowce, ale są one tanie jak barszcz, zwłaszcza groch) i są świetną alternatywą nie tylko dla przysłowiowej "kanapki z serem", ale i dla pasztetów sojowych ze sklepu, które oprócz warzyw zawierają przecież różne polepszacze i czasami konserwanty.
Pastę kładziemy na razowy chleb z ziarnami, dekorujemy pomidorem lub rzodkiewką i mamy pyszne śnidanie - bez masła, bez sera, bez mięsa. Zdrowo i wygodnie.

Czy istnieją inne śniadaniowe kombinacje? Pewnie, że tak. Nie masz czasu robić pasty? Kup masło orzechowe ( zawiera sporo żelaza) i jedz je na bułce wraz z odrobiną dżemu. Wyśmienicie smakuje tahina (pasta z sezamu) z dodatkiem dżemu lub miodu. Hitem jest też "smalec wegetariański", znany jako Pasta Lubelska lub Veget ( w zależności od firmy). "Skwarki" są w nim z granulatu sojowego, a tłuszcz jest w 100% roślinny. Smak naprawdę nie do odróżnienia, a dużo mniej tłusty, niż smalec mięsny. no i cruelty free :-)

Moim odkryciem sezonu jest CAROBELLA bio, holenderskie słodkie smarowidło do chleba, wykonane z orzechów i karobu ( karob to mączka chleba świętojańskiego, cudowna rzecz, o której jeszcze napiszę, bo jest niezastąpiona przy wegańskich wypiekach). Występuje kilka smaków - naturalna, duo ( waniliowo-czekoladowa) i orzechowa. Pyszna, smakuje jak nutella, a w składzie żadnego E, jest ekologiczna i absolutnie wegańska.



czwartek, 29 maja 2008, nighthrill

Polecane wpisy

  • KOTLETY Z CZERWONEJ FASOLI

    Dwie puszki czerwonej fasoli ( lub ok. 200g namoczonej i ugotowanej) podgrzewamy w garnku z odrobiną wody i powoli rozgniatamy na papkę. Dodajemy dwie podsmażon

  • ZESTAW NA DZIŚ #3

    A raczej dwa zestawy, bo wczorajszy również. I. KOTLETY Z KASZY JĘCZMIENNEJ. Gotujemy ok. 1/3 opakowania kaszy jęczmiennej na gęsto. Studzimy, solimy masę i dod

  • MŁODA KAPUSTA i INNI WIOSENNI BOHATEROWIE

    Wreszcie zaczęły się młode warzywa w przstępnych cenach! Nic prosteszego więc, niż nakupić ich pełne siaty i skomponować obiad złożony tylko z wiosennych, delik

Komentarze
esteratracz
2013/05/10 16:08:28
___________________________________________________________________________
ZOBACZ TAKŻE: NISKIE WĘGLOWODANY. (NEWS)
Niezbędna, kreatywna energia.

CHLEB DLA WEGETARIAN/WEGAN-IRL. ENERGIA, ANTYCUKRZYCOWY. *****
14.TEMAT.
a._: ek.pl/forum/chleb-dla-wegetarian-wegan-irl-t613.html

ARTYKUŁ BH.305.
1._: www.instytutirl.com.pl/index3.php
2._: forum.sopot.com/viewtopic.php?p=47016#47016
3._: www.powitaminy.pl/artykuly/nowy_chleb.php

Biologia, medycyna.
14.TEMAT./ + inne artykuły wg kolejności.

P. S. Przy celiakii nie dodajemy otrębów pszennych.

___________________________________________________________________________